trAck mArk

lEpAskAn 10sI0n AndA d'sInI

Tuesday, 27 December 2011

gr0up 4$@2

redears............ ampa nk taw x kenangan admins dlm kolah SMK Taman Jelutong apa.............

apabila admins berada bersama shabat perjuangan dlm klaz 4SA2............ bnyk pengalaman yg admins tempuhi semasa berada dlm klaz nie........ ad kenangan manis n phit telah ditempuh bersama sahabat putra-putri..........

law admins nk cete semua kenangan pnad oooooo............. bb bnyk cngt........ dlm thn nie ja pengalaman d'tempuhi bnyk memberi pengajaran kepada admins ttng pelajaran, hidop n sahabat........

admins blajaq supaya menghormati guru......... ingt lagy masa admins kena denda bediri dpan klaz bb x wt keja sivik ja....... hehehehhehe.......... time 2 mmg bengang giler ngan cikgu 2......... tapy setiap keperitan yg berlaku pasti ad kebahagian........... admins sudah mula menjadi baik dgn cikgu 2........ mmg btoi kata orang dulu2......... cikgu mqh peljar bkn sbub bnci tapy syg cngt2........ tapy admins nie manusia mula2 kena msti la HOT...... tapy lama2 leh la trima......... 

satu lagy tabiat admins suka tidoq dlm klaz............ aduuuzzzzz......... sapa leh tlng admins supaya x tidoq dlm klaz......... law admins bijak x pa r nk tido....... nie pown pling truk dlm klaz...... dapat 5 fail untuk akhir tahun.............. anybody help me........ tlng admins supaya x tidoq dh thn depan.......... plezz friens........

sampai sini la dulu untuk group 4SA2 yg admins wndu cngt2......... jgn lupa plak bila kita dh berpisah nnti....... setiap pengalaman yg terjadi dlm klaz nie cuba d'kenang supaya menjadi pendoman dlm idoooppp kita.............

pic yg menjadi saksi admins bersama rakan2 with teacher yg menjaga seperti anak beliau <3 <3 <3 <3 <3

salam dari admins........ Assalamualaikum

Friday, 23 December 2011

cUTi yg hAmPir HabIz

salam readers..... yg d'hormati<3 <3 <3 <3 <3

skrang admin dh nk p kolah untuk sesi terakhir kolah kt SMK Taman Jelutong....... itu tandanya aku sudah menjadi mangsa SPM thn depan........... aku harapa ramai la yg berdoa semoga aku dapat mengubah diri aku yg serba k'kurangan untuk supaya dapat menghadapi SPM dgn cemerlang............

yg mana mnjadi mangsa seperti aku............... kita wt SPM yg terbaeeekk thn dpn supaya mengejutkan dunie yg kita generasi 1995 adlah pencetus kecemerlangan pada era nie.............. hahahhahaaha....... ~gila harapan admin tinggi gila~ jgn takowt kita blh ja wt semua bnda jika kita yakin...........

dlm cuti nie aku ad p ceramah kt asrama............ bnyk yg aku dapat yg tlh menyedarkan aku ttg masa depan dn keyakinan diri untuk berjaya dlm sesuatu yg kita minati......... :) :) :) :) :)............

k la cemua sampai sini ja la dulu.......... bb admin nk p melancong ngan family sebelum abz cuti untuk thn nie.............. se u the next year............... semoga thn depan dpt menyimpan kenagan bersama member bnyk2............ hahhaahhaaaaa........... Assalamualikum..................

Saturday, 27 August 2011

s!f@t-s!f@t s@h@b@t


SIFAT2 YANG PERLU ADA DALAM PERSAHABATAN

1. Jika kamu ditimpa oleh bencana maka temanmu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan kesusahanmu itu.
2. Jika kamu meminta sesuatu bantuan atau pertolongan dari teman itu maka ia akan segera mengusahakannya.
3. Jika kamu merancangkan sesuatu maka temanmu itu akan turut membantumu dengan memberikan pandangannya.
4. Jika kamu bercakap-cakap dengannya maka temanmu itu akan membenarkan kata-katamu. 5. Jika temanmu itu melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataan atau perkataanmu maka dia akan menutupinya.
6. Jika kamu mengeratkan hubungan persahabatan dengan temanmu itu maka dia akan membalas dengan baik pertalian persahabatan itu.
7. Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan (hadiah) kepada temanmu itu maka ia akan menerimanya dengan baik malah ia membalasnya kembali.
8. Jika temanmu itu mendapat sesuatu kebaikan dan kebajikan darimu itu maka ia akan mengingati, menghargai dan menyebutkan akan kebaikanmu itu.
9. Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu darinya maka dia akan bertanyakan akan kesusahanmu itu.
10. Jika kamu berselisih faham dengan temanmu itu maka ia lebih rela mengalah demi untuk memelihara persahabatanmu itu

Saturday, 13 August 2011

TENTANG SAHABAT



Assalamualaikum..
“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)

Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda,
“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” (Hadis riwayat Muslim)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

Banyak sekali hadis-hadis tentang kawan/sahabat ini. Ada pula pepatah Melayu mengatakan, “Berkawan biar seribu, berkasih biar satu.” Saya lebih selesa dengan berkawan biar berpada jumlahnya, lihat kualiti, bukan kuantiti. Dan berkasih jangan cuma satu saja, kalau mampu, biar ramai. Kasihkan Allah, Rasul-Nya, pasangan (suami/isteri) , anak-anak, keluarga, kaum kerabat, jiran dan juga kawan atau sahabat. Baru betul! Tak gitu?

Allah SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.

Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT yang bermaksud,

“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (surah al-Hujurat [049] ayat 13)

Dalam Islam, faktor memilih kawan amat dititik-beratkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.

Terdapat ayat yang mengisyaratkan mengenai peranan dan pengaruh kawan, antaranya firman-Nya yang bermaksud:

“Wahai orang yang beriman! Bertakwalah dan hendaklah kamu bersama-sama orang yang bersifat benar.” (Surah at-Taubah, ayat 119)

Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadis Rasululah SAW yang bermaksud,

“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (Hadis riwayat Abu Daud).

Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy'ari, bermaksud:

“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”

Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik? Nasihat yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah SAW) kepada anaknya,

“Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut.”

1 - Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.
2 – Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungka n (menyebutnya) .
3 – Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukkan dirimu ia suka menutupinya.
4 – Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.
5 – Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.


Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.

Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita. Setelah kita dewasa, kita juga perlu berhati-hati memilih kawan kerana kita tidak mahu kawan-kawan yang melalaikan kita terhadap Maha Pencipta. Kawan yang baik membantu kita ke arah pencapaian matlamat, iaitu kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat. Kawan yang tidak baik hanya membantutkan usaha kita ke arah itu.

Dalam kitab al-Hikam ada menyebut, “Jangan berkawan dengan seseorang yang tidak membangkitkan semangat taat kepada Allah, amal kelakuannya dan tidak memimpin engkau ke jalan Allah.” Dalam satu hadis yang bermaksud, “Seseorang akan mengikuti pendirian (kelakuan) temannya, kerana itu tiap orang harus memilih siapakah yang harus didekati sebagai kawan (teman).”

Sufyan Astsaury berkata, “Siapa yang bergaul dengan orang banyak harus mengikuti mereka, dan siapa mengikuti mereka harus bermuka-muka pada mereka, dan siapa yang bermuka-muka kepada mereka, maka binasalah seperti mereka pula.”

Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti di bawah:

1. Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.
2. Sahabat yang hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.
3. Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.
4. Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka pesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan.


Ali bin Abi Thalib r.a. berkata,

“Sejahat-jahat teman ialah yang memaksa engkau bermuka-muka dan memaksa engkau meminta maaf atau selalu mencari alasan.”

Kemungkinan engkau berbuat kekeliruan (dosa), maka ditampakkan kepadamu segala kebaikan, oleh kerana persahabatanmu kepada orang yang jauh lebih rendah akhlak (iman) daripadamu.

Sebaik-baik sahabat

Dan sekiranya engkau berkawan seorang bodoh yang tidak menurutkan hawa nafsunya, lebih baik daripada berkawan dengan orang alim yang selalu menurutkan hawa nafsunya. Maka ilmu apakah yang dapat digelarkan bagi seorang alim yang selalu menurutkan hawa nafsunya itu, sebaliknya kebodohan apakah yang dapat disebutkan bagi seorang yang sudah dapat mengekang (menahan) hawa nafsunya.

Bagaimana akan dinamakan bodoh, seorang yang telah dapat menahan dan mengekang hawa nafsunya, sehingga membuktikan bahawa semua amal perbuatannya hanya semata-mata untuk keredhaan Allah SWT dan bersih dari dorongan hawa nafsu. Sebaliknya, apakah erti suatu ilmu yang tidak dapat menahan atau memimpin hawa nafsu dari sifat kebinatangan dan kejahatannya.

Dalam sebuah hadis ada keterangan : “Seorang itu akan mengikuti pendirian sahabat karibnya, kerana itu hendaknya seseorang itu memperhatikan, siapakah yang harus dijadikan kawan.”

Menurut ahli syair pula : “Sesiapa bergaul dengan orang-orang yang baik, akan hidup mulia. Dan yang bergaul dengan orang-orang rendah akhlaknya, pasti tidak mulia.”
Bersahabat dengan yang lebih rendah budi dan imannya sangat berbahaya, sebab persahabatan itu saling pengaruh-mempengaru hi, percaya-mempercayai sehingga dengan demikian sukar sekali untuk dapat melihat datu memperbaiki kesalahan sahabat yang kita sayangi, bahkan kesetiaan sahabat akan membela kita dalam kesalahan dosa kekeliruan itu, yang dengan itu kita pasti akan binasa kerananya.

Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Apa pun berkawanlah kerana Allah SWT untuk mencari redha-Nya.

Sumber >> Taman2Syurga

"Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman dengan ayat-ayat Allah dan merekalah pembohong-pembohong." (An-Nahl ayat 105)

"Barangsiapa mengatakan dariku apa yang aku tidak katakan, maka hendaklah Ia bersedia mengambil tempatnya dari Neraka."(HR: Az-Zahabi dlm Al-Kabair.)

Saturday, 11 June 2011

nk bAlIk AsrAmA dAh

salam semua......
apo khabo.......... ary nie adalah ary terakhir aku nk edit2 blog nie pown... bb cuti dh abz......... sabo je la.......
tapy lagi syok duk kt asrama......... leh jumpa friendz aku........ kt sana la aku nk wt kenangan bersama sahabat-sahabat aku yang termanis.............. ingt la bnyk2 zaman.... zaman remaja kita la yg paling srnk....... bb kita dh x blh nk kembali ke masa silam dh.... kita kena kehadapan......... 
lebih baik kita berseronok dgn kawan2 kita yg ada skrang.... sbub nnti dh kahwin ssh nk juma kawan2 yg ada skrang nie.............erm............ aku pown x taw la cmne nk kekalkn persahabatan kami nie........ blur..oooo.. ni doa untuk semua sahabat aku..........


Wednesday, 8 June 2011

sAhAbAt bArU AkU

ini adalah Faiq yg aku katakn 2

alo2 kopi or milo..............
korang nk taw x kisah sahabat aku nie........... nama dia faiq......... baru indah dtng kulim dari KL....... kira dye nie mt KL la.... sama jew ngan aku.. aku pown mt KL gak.... cuma aku nie stay kt kulim dari kecik tapy lahir kt KL... si faiq nie plak lahir kt kulim tapy stay KL.........hahahahahahaha :) :)
nk jadikn cerita..... masa last periksa ary 2... aku ngan dye nie gaduh(ampa x yah taw la gaduh sbb per biaq jadi rahsia) dh a ary 2 last day kami semua kt kolah.... gadoh hal kecik jew...... sampai skrang xakuw x sembang ngan dye....... tapy aku nagku la aku start dulu open gaduh2 nie......... ampa rase aku nie mcm manew...... dye pnyer la wt baik..... tapy aku dh mlaz smbng ngan dye..... zalim ker aku nie???? aku rasa btoi ckp orang lain perkataan *MUNAFIK* sudah menjadi sifat aku kerna aku nasihat orang pasai sahabat tapy aku yg memutuskan silaturahim.......... erm sabo jew la........ aku harap apa yang aku lalui nie ade hikmahnya...........
hahahhahahaahaha :) :) :) :D :D :D

Tuesday, 7 June 2011

cUtI 2 mInggU

Salam pembaca............
ape cer semua sht x.......... erm cuti 2 minggu dh nk abbiz dh.... so x lama lagy leh la jumpa my friends........
hahahhaaa...... cuti akuw sungguh bermakna kerna dapat holiday kt rumahku syurgaku.......... daripada awl sampai la abiz............... srnk giler cuti kt syurga nie......... hahhahaha............. hary ni aku dh naik borink bb x taw nk wt per.......... dlm cuti niew jer.......... tngk tb and fb jer memanjang................ padahal bknnyer ade nk wt per2 pown kt situ.............. hahhahahaaa...........:):):):)

Monday, 6 June 2011

cIntA kpd AllAh

Di hadapan orang yang kita cinta,
hati kita akan berdegup kencang... 
Tapi di depan orang yang kita suka,
hati kita akan gembira... 
Di depan orang yang kita suka, musim itu cuma berangin sahaja... 
Jikalau kita lihat di dalam mata orang yang kita cinta,
kita akan kaku... 
Tapi jikalau kita melihat ke dalam mata orang yang kita suka,
kita akan tersenyum...

Di depan orang yang kita cinta,
lidah kelu untuk berkata-kata... 
Di depan orang yang kita suka,
lidah bebas berkata apa sahaja...

Di depan orang yang kita cinta,
kita menjadi malu... 
Di depan orang yang kita suka,
kita akan tunjukkan imej yang sebenar... 
Kita tidak boleh merenung mata orang yang kita cinta... 
Tepi kita selalu merenung mata orang yang kita suka...
Bila orang yang kita cinta menangis,
kita akan turut menangis...


Di depan orang yang kita cinta,
musim sentiasa berbunga-bunga... Bila orang yang kita suka menangis,
kita akan turut membuat dia gembira...

Perasaan cinta bermula dari mata,
Perasaan suka bermula dari telinga... 
Jadi, jikalau kita berhenti menyukai seseorang yang kita suka...
Umpama kita membuang telinga kita 
Tapi jika kita cuba menutup mata
Cinta berbuah menjadi airmata

Setiap orang yang akan mengalami ini dalam hidup mereka,
Cuma fikirkanlah bersama-sama siapa yang anda cinta.

Tetapi, hakikatnya
Cinta kepada Allah swt
Adalah lebih hakiki dan abadi

Sunday, 5 June 2011


Assalamualaikum!!!

first time nk belajaq wt blog...............

huhuu......... 

tulunnggg la ajaq wt blog nie............ 

hey pemuda pemudi :) :) :)